1) Als iemand gaat stemmen, dan moet CDDP (dus nu StemDirect) in de 'top of mind' (
http://www.dmwoordenboek.nl/index.php/To...areness%29 ) zitten van de stemmer. Hier winnen de gevestigde merken het eerder dan een nieuwkomer.
De nieuwe naam is al een stuk beter. Deze kunnen kiezers makkelijker onthouden. Dus dat is al vooruitgang!
2) de media zijn vaak conservatief. Dat zag je (ik gebruik 'je' om niet te afstandelijk over te komen) ook meteen aan de Een Vandaag uitzending van dit jaar. Vertegenwoordigde Democratie zou volgens hen het 'algemeen belang' dienen en directe democratie het egoÃÆÃ¯sme.
Echter ook in de vertegenwoordigde democratie speelt egoÃÆÃ¯sme een rol. Denk aan al die politieke benoemingen (bijvoorbeeld Burgemeesters), denk aan het nooit ter discussie gestelde wachtgeld (in tegenstelling tot het ontslagrecht en de WW) en denk aan beloningen voor volksvertegenwoordigers als zij doen wat in diplomatieke zin van hen verwacht wordt (vaak ook politieke benoemingen).
Een vorm van directere democratie, waarbij je in je stemgedrag wordt gecontroleerd door je achterban (zij bepalen uiteindelijk waar je voor en waar je tegen stemt) VOORKOMT dat je je eigen belang gaat dienen. Je wordt letterlijk volksvertegenwoordiger.
Dat geldt voor de aankoop van een nieuw vliegtuig, zoals de JSF., maar ook voor de uitbreiding van de EU (Turkije erbij???). Een goede lobbyist heeft momenteel veel invloed en dat komt doordat politici zich laten 'overhalen'.
Weet je hoeveel lobbyisten er werken in Den Haag en in Brussel?
Ik denk dat je dat latente probleem (
http://74.125.77.132/search?q=cache:laa1...clnk&gl=nl ), dat veel kiezers hebben, veel vaker moet oprakelen. Als ze inzien dat er een probleem is, dan gaan ze eerder op StemDirect stemmen.
3) Het abstractieniveau was in mijn ogen bij de vorige campagne te hoog. Zeker voor het lager opgeleide segment moet het zo concreet mogelijk. Misschien handig om alvast beta te gaan, zodat je kunt laten zien hoe mensen bepaalde stemmingen kunnen beÃÆÃ¯nvloeden als StemDirect nu in de tweede kamer zou zitten!
die rare tekens zijn een i met twee puntjes erop. Herkent deze versie van MyBB niet :-(